Nieuws over de bergzomer in Tirol

Het nieuwe aanbod voor de zomer in Tirol laat zien dat liefde voor de natuur en recreatie in de bergen prima samengaan. De nieuwe accommodaties in 2017 in Tirol laten zien hoe innovatie en traditie samen kunnen gaan.

In 2017 opent het al 30 jaar bestaande Hotel Lanserhof een nieuw bijgebouw.
In 2017 opent het al 30 jaar bestaande Hotel Lanserhof een nieuw bijgebouw. ©ingenhoven architects

Het natuurpark in het hooggebergte Zillertaler Alpen is dankzij een besluit van de federale rwegering van Tirol met 43 vierkante kilometer uitgebreid tot 422 vierkante kilometer. Dat is het grootste gebied dat in de afgelopen 25 jaar in Tirol als beschermd werd aangewezen. Er lopen veel wandel-, berg- en themaroutes zoals hoogtepunt voor Alpentoerisme, de Berliner Höhenweg, door het gebied dat nu tot stiltegebied is verklaard en dat wordt gekenmerkt door tal van bijzondere natuurverschijnselen en zijn oorspronkelijkheid.

De nieuw toegevoegde 43 km² in natuurpark Zillertaler Alpen is in geel aangegeven. ©tiris

Het grootste Gravity Mountainbike-festival wereldwijd, Crankworx, heeft zijn première in Tirol: Van 21 tot 25 juni 2017 is het Bikepark Innsbruck op de Muttereralm het centrum van de internationale mountainbikewereld. De beste mountainbikers strijden in de disciplines downhill, enduro, duoslalom en pumptrack om een plaats op het erepodium. In verband met dit festival wordt het Bikepark Innsbruck (Mutteralm) uitgebreid. Er komt een nieuwe trail bij en een mountainbikeverhuur met MTB-shop.

In de zomer van 2017 vindt in Tirol het grootste Gravity Mountainbike Festival ter wereld plaats: Crankworx. ©Tommy Bause/Innsbruck Tourismus

Nieuw boulderterrein in het Pitztal voor gezinnen. De inwoners van Tirol kennen het al lang: het sprookjesachtige bos Mandlers Boden. Het ligt in het Pitztal boven het buurtschap Ritzenried op een helling en lijkt voor het boulderen gemaakt. In de herfst van 2016 werd dit gebied met zijn imposante rotsen officieel als nieuw bouldergebied aangewezen – met 35 blokken en ongeveer 70 routes die meteen op www.climbers-paradise.com (Duits) werden vermeld.

'Madlers Boden' in Pitztal is in het najaar van 2016 bestempeld als nieuw Boulder gebied. ©Dalton

Midden in natuurpark Karwendel, het grootste natuurpark van Oostenrijk, wordt op 23 juni 2017 het nieuwe Spielschatz Eng (Duits) geopend. Het ligt bij de wereldberoemde Ahornboden met zijn soms wel 600 jaar oude ahornbomen. De grote Ahornboden geniet al sinds 1972 bijzondere bescherming als natuurmonument. Zo mogen de ahornbomen niet worden gekapt. Met de nieuwe “Spielschatz” (speelschat) willen de boeren van de Engalm samen met de gemeente Vomp en het Tourismusverband Silberregion Karwendel kinderen spelenderwijs kennis laten maken met het boerenbedrijf op de alm en het daaraan verbonden onderhoud van dit cultuurlandschap.

Al in juli 2016 werd op de Rosenalm bij Zell am Ziller het Fichtenschloss (Engels) geopend. Het is een plek die tot de verbeelding spreekt. Op 5000 vierkante meter heeft men daar voor gezinnen vier torens gebouwd (een glijtoren, een kraantoren, een klimtoren en een uitzichttoren). Verder vindt men er een avonturenspeeltuin, een water- en zandspeeltuin, een boomkroonpad en een boservaringspad, een kasteelkeuken met barbecueplaats en een “Fichtenwichtel" -bouwhut. In totaal is er meer dan 1,2 miljoen euro in het Fichtenschloss geïnvesteerd. In de zomer is het Fichtenschloss dagelijks geopend. De toegang is gratis en het is goed bereikbaar met de kabelbaan naar de Rosenalm.

Hotelnieuws in 2017

Vooral voor mensen die een stad willen bezoeken, maar toch een accommodatie buiten de stad zoeken, kan het viersterrenhotel dasMei (Duits) in Mutters bij Innsbruck interessant zijn. Met zijn innovatieve medical selfness-concept zet het nieuwe maatstaven in Tirol. Zowel de architectuur als de slimme combinatie van culinair aanbod en een aanbod op het gebied van gezondheid en wellness met Chinese elementen maken deel uit van een totaalconcept voor medical wellness. De Chinese invloeden worden ookin beperkte mate, maar consequent in de architectuur doorgevoerd.

Eveneens in de buurt van Innsbruck wordt er in het al 30 jaar oude hotel Lanserhof (Engels en Duits) in 2017 een nieuw- en aanbouw geopend. Tot de nieuwe aanwinsten behoren ondermeer suites met een eigen dakterras, een badhuis met een nieuwe sauna, een binnen- en buitenzwembad met zout water, een medische koude kamer om chronische kwalen te verlichten en te genezen en geavanceerde medische voorzieningen voor yoga, shiatsu, therapieën, LANS Derma en beweging.

Bij See in het Paznauntal wordt deze zomer het Stadldorf Bergwiesenglück (Duits) geopend. De architectuuris duidelijk op de streek geïnspireerd. Het concept van dit “Stadl” is gebaseerd op de constructie en bouwwijze van de houten schuren die er overal in het weidelandschap in het dal op de steile hellingen te vinden zijn.

Het voormalige 4-Friends Hotel in Mösern bij Seefeld is nu het Nidum Casual Luxury Hotel (Engels en Duits), het Aparthotel Alpenlodge Leutasch (Engels en Duits) is drempelloos en duurzaam met een eigen installatie voor zonne-energie, een elektrisch tankstation, elektrische auto's en een verhuur van e-bikes. In Hall kunnen gasten met ingang van de zomer van 2017 gebruik maken van het nieuwe 4Rest Hotel (Duits), in het Lechtal van de sinds de winter van 2016 opnieuw vormgegeven wel heel bijzondere berghut Kasermandl (Duits). Het 600 jaar oude Hotel Post in Nassereith (Duits) dat aan de bekende Romeinse weg Via Claudia Augusta ligt, is heropend. Hier was zelfs Wolfgang Goethe ooit te gast. In Fiss is een nieuw viersterrenhotel geopend, het Naturjuwel Hotel (Duits),in Nauders zijn er onder andere nieuwe appartementen bijgekomen in alberts heimatglück (Engels).

Beeldmateriaal van persbericht

• In 2017 opent het al 30 jaar bestaande Hotel Lanserhof een nieuw bijgebouw.

• De nieuw toegevoegde 43 km² in natuurpark Zillertaler Alpen is in geel aangegeven.

• In de zomer van 2017 vindt in Tirol het grootste Gravity Mountainbike Festival ter wereld plaats: Crankworx.

• 'Madlers Boden' in Pitztal is in het najaar van 2016 bestempeld als nieuw Boulder gebied.

• De 'Berliner hütte' in hooggebergte-natuurpark Zillertaler Alpen.