Carnavalstraditie in Fiss: over Mohrelen en kleine heksen

Geactualiseerd op 30.11.2023

In januari 2024 is het weer zover.

De Fisser Kinderblochziehen zal plaatsvinden op 28 januari 2024. © Serfaus-Fiss-Ladis Marketing GmbH, Andreas Kirschner

Dan doet de verraderlijke Schwoaftuifl bij het Blochziehen (blok trekken) zijn ronde in Fiss. Hij is echter niet alleen, maar brengt de Giggeler en de Hexen, de Mohrelen en de Schallner mee. Een spektakel dat de strijd van goed tegen kwaad – van de lente tegen de winter – uitbeeldt. Maar deze keer zijn de kinderen baas. Net als de volwassenen beleven ze deze traditie om de vier jaar en bereiden ze zich er maandenlang op voor. En dat al een eeuw lang.

“latz geats los” (“daar gaan we!”)
Deze uitroep geeft het begin aan. En iedereen heeft hier vol spanning op gewacht. Groot en klein. Dan, op 28 januari 2024 om klokslag 13 uur, begint het Blochziehen en gedurende een paar uur zal in het 1.000-koppige dorp niets meer hetzelfde zijn. Met vereende krachten, in historische kostuums en achter indrukwekkende houten maskers, duwen de deelnemers een zware Bloch (blok) door de smalle straten van het bergdorp Fiss in het Inntal in Tirol. Voorop springen de Schallner en Mohrelen, die het begin van de optocht aankondigen. Wie goed kijkt ziet dat alle figuren, de Paarlen, de Holzer, de Jäger en natuurlijk ook de Schwoaftuifl kleiner zijn dan bij de laatste editie van het Blochziehen. Niet verwonderlijk. In 2024 staat het Kinderblochziehen (Blochziehen voor kinderen) op het programma. Dan is het de beurt aan de kinderen.

Even uitgelaten als de groten
Luid, vrolijk en zeker niet minder euforisch dan de volwassenen, trekt de optocht door de straten. In totaal vieren ongeveer 60 gemaskerde kinderen en jongeren van 6 tot 17 jaar uitgelaten het Fisser Kinderblochziehen, naar het voorbeeld van de volwassenen. Maandenlang hebben ze zich op deze dag voorbereidt. Ze tonen zelfverzekerd hun kunstig gesneden houten maskers. Met wild geschreeuw willen ze de winter verjagen en trekken ze de Bloch naar de Fonnesplatz, waar hij na de optocht per opbod wordt geveild. En dat willen de trotse kinderen daarna natuurlijk in de feesttent vieren met alle aanwezigen.

Authentieke carnavalstraditie
Het Fisser Blochziehen is een van de oudste carnavalstradities in de Alpen en vindt om de vier jaar plaats. Afwisselend met de volwassenen vindt ook het Kinderblochziehen iedere vier jaar plaats. Bij de optocht in januari trekken de gemaskerde deelnemers de Bloch op een versierde houten slede door het dorp Fiss. De opbrengst van de geveilde boom gaat naar het carnavalgebruik, projecten van de dorpsgemeenschap of sociale projecten. Sinds een halve eeuw vieren ook de kinderen en jongeren van het dorp, naar het voorbeeld van de volwassenen, om de vier jaar het Kinderblochziehen.

Voor wie meer wil weten
De Bloch zelf stelt een ploeg voor, die de velden openbreekt voor het zaaigoed en zo de lente inluidt. Tot 1969 was het Blochziehen een traditie voor jongens en vrijgezelle mannen, daarna mochten ook gehuwde mannen deelnemen. Tegenwoordig is er een eigen comité dat de rollen verdeelt en de houten maskers en kostuums beheert. Bijna elk gezin dat in Fiss woont is op een of andere manier betrokken bij deze carnavaltraditie. In 2011 heeft UNESCO de waarde van het Fisser Blochziehen erkend en werd het gebruik opgenomen in het nationale register van immaterieel cultureel erfgoed van Oostenrijk.

Overigens: de volgende editie van het Blochziehen voor volwassenen vindt plaats op 25 januari 2026.

Meer informatie over het Fisser Blochziehen is terug te vinden onder www.blochziehen.at.

Meer details over alle evenementen vindt u op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Nieuws-Evenementen/Evenementenkalender.

Meer informatie over de vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis vindt u op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl.

Meer persinformatie en gratis beeldmateriaal kan je terugvinden op ons portaal voor pers op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Service/Pers.

Trouw aan het motto “Waar hartelijkheid thuis is!” staat de Tiroler vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis voor afwisseling en een 100% zorgeloze wintersportvakantie op topniveau. Het is een plek waar men zich goed voelt, waar alle gasten van een time-out genieten en zich vrij en zorgeloos kunnen ontspannen. Alleen, met twee of met het hele gezin. De bergen hebben in Serfaus-Fiss-Ladis immers niet enkel volwassenen iets te bieden, maar ook voor allerkleinsten. De drie historische bergdorpen liggen op een zonnig hoogplateau in het bovenste gedeelte van het Inntal in Tirol, omgeven door de karakteristieke bergtoppen van de Samnaun-berggroep en de Ötztaler Alpen. Op een hoogte tussen 1.200 en 2.828 meter boven de zeespiegel biedt de vakantieregio alle gasten de beste voorwaarden voor een veelzijdige wintervakantie als geen andere: Activiteiten voor wintersporters. Afwisseling voor het hele gezin. Avontuur voor actiehelden. Adembenemende vergezichten voor genieters. Buitengewone specialiteiten voor fijnproevers.