Nieuws uit de Tiroolse skigebieden

Geactualiseerd op 17.10.2020

Ondanks grote uitdagingen werd in Tirol ook dit jaar enorm geïnvesteerd om alle gasten in het winterseizoen 2020/21 een hoogmoderne infrastructuur te kunnen bieden. Naast nieuwe kabelbanen en moderniseringen, werd met name het aanbod buiten de pistes uitgebreid.

Kartitsch opent de “Ossi-Kollreider-Weg”

Ter gelegenheid van de 100e geboortedag van de kunstenaar Oswald Kollreider wordt in zijn woonplaats Kartitsch de “Ossi-Kollreider-Weg” geopend. Deze winterwandelroute loopt van het centrum tot het gehucht St. Oswald waar zich het geboortehuis en het graf van de schilder bevinden. Langs de route zijn vijf schilderijen en citaten van de kunstenaar te vinden.

Nieuwe familie-rodelbaan in Fiss

In Fiss wordt de rodelbaan in twee bouwfasen compleet aangelegd. Voor het winterseizoen 2020/21 wordt het onderste deeltraject van de Kuh Alm tot aan de Sonnenburg en verder tot aan Fiss vernieuwd. Het drie meter brede traject beschikt over eigen sneeuwkanonnen en wordt verlicht. Door de minder steile helling is de baan vooral ideaal voor gezinnen.

De Pustertal-loipe maakt langlaufen van Lienz tot Cortina d’Ampezzo mogelijk

De nieuwe, 35 kilometer lange Pustertal-loipe verlengt vanaf het winterseizoen 2020/21 de Trans Dolomiti. Hiermee wordt voor het eerst een volledig besneeuwde verbinding tussen de dolomietenstad Lienz in Oost-Tirol en de Olympiastad Cortina d’Ampezzo aangelegd. De Pustertal-loipe loopt van Lienz tot Sillian en is zowel voor gemoedelijke langlaufers als voor langlaufers met sportieve ambities geschikt.

Gschnitztal-loipe ook voor skating geopend

Langlauf-fans kunnen hun hart ophalen: de loipe Gschnitztal zal vanaf het winterseizoen 2020/21 over de gehele lengte van 29 kilometer ook als skating-loipe worden opengesteld.

Nieuwe Salvistabahn: in moderne panoramagondels naar de Kleine Salve

Het winterseizoen 2020/21 gaat in de vakantieregio Hohe Salve met groot nieuws van start: de al sinds 1986 bestaande Salvistabahn werd door een supermoderne 10-persoons gondelbaan vervangen. Ongeveer 2.100 personen kunnen nu per uur via de elegante panoramagondels worden vervoerd. En het traject loopt niet meer zoals voorheen alleen tot de Kraftalm, maar vanaf nu tot aan de Kleine Salve en is hiermee 650 meter langer. Hiermee worden direct ook nieuwe pistes ontsloten. Gasten kunnen zoals gewoonlijk via het nieuwe middenstation bij de Kraftalm blijven in- en uitstappen. De locatie van het dalstation blijft onveranderd. In het gebouw werd echter de volledige infrastructuur met sportwinkel, skiverhuur en skidepot vernieuwd.

Nieuwe 12er-Bahn op de Fisser Nordseite

In de regio Serfaus-Fiss-Ladis wordt in het winterseizoen 2020/21 de ultramoderne 12er-Bahn op de Fisser Nordseite in bedrijf genomen. Met de koppelbare kabelbaan met stoelverwarming, kinderbeveiliging en overkappingen kunnen 8 personen per stoeltje worden vervoerd. Door de nieuwbouw zijn nu alle liften en afdalingen op de noordkant ideaal met elkaar verbonden. Voor de gasten betekent dit: meer vervoerscomfort, minder wachttijden en meer skigenot.

Kindveilige Kapellenbahn in het skigebied Steinplatte

Om wintersporters in het skigebied Steinplatte/Waidring in de toekomst meer comfort en veiligheid te kunnen bieden, wordt de populaire Kapellenbahn vernieuwd: de 6-persoons stoeltjeslift maakt plaats voor een moderne 8-persoons stoeltjeslift. Hiermee wordt de vervoerscapaciteit tot 3.200 personen per uur vergroot. Naast kortere wachttijden overtuigt de nieuwe lift bovendien door automatische veiligheidsbeugels, stoelverwarming en overkappingen.

De Tulfein Express gaat in december 2020 van start

Bij de Glungezer is men verheugd over de nieuwe combilift “Tulfein Express” die van Halsmarter tot aan het bergstation Tulfein loopt. Met comfortabele 6-persoons stoeltjes en 10-persoons cabines brengt de combilift wintersporters voortaan comfortabel naar een hoogte van bijna 2.000 meter boven zeeniveau. Het nieuwe pronkstuk wordt in december 2020 geopend.

Aantrekkelijke aanbiedingen bij de Ötztal Superskipass

Voor iedereen die de Ötztal Superskipass wil gebruiken, geldt in het winterseizoen 2020/21: vroeg boeken is de moeite waard. Dankzij het slimme tariefsysteem profiteren wintersporters bij een tijdige online-boeking van kortingsprijzen voor de combinatiekaart. De tarieven gelden van 19-11-2020 tot 25-04- 2021.

De Bergbahnen Berwang investeren in de nieuwe Thanellerbahn

In het skigebied Berwang in de Tiroler Zugspitz Arena werd tijdens de zomer de Thanellerbahn gebouwd. Deze volledig geautomatiseerde, kindveilige 6-persoons stoeltjeslift biedt aparte stoeltjes met overkappingen. Om de veiligheid ook voor de jongste skiërs te verhogen, werd bovendien in een verstelbare transportband geïnvesteerd: zo wordt de instap voor kinderen vergemakkelijkt. In de toekomst moet de nieuwe Thanellerbahn de oude Thanellerkarlift vervangen.

Winterwandelen en skitoeren: nieuwe routes op de Kitzbüheler Alpen Trail

De populaire Kitzbüheler Alpen Trail (KAT) biedt vanaf januari 2021 een nieuwe, aantrekkelijke wintervariant: de KAT Skitour. Onder leiding van lokale berggidsen staan hierbij zeven dagen toerskiën en freeriden in het fascinerende landschap van de Kitzbüheler Alpen op het programma. Het maximaal aantal deelnemers per groep bedraagt zeven.

Daarnaast bieden de Kitzbüheler Alpen vanaf het winterseizoen 2020/21 de KAT Walk Winter aan: net als in de zomer loopt deze langeafstandswandeling – altijd in de buurt van het dal – in vier etappes en 60 kilometer naar de mooiste plekken van de regio. De bagage wordt hierbij van hotel naar hotel vervoerd. Dit arrangement omvat naast de accommodaties en het vervoer, ook het kaartmateriaal en de terugreis naar het vertrekpunt met het openbaar vervoer.

Winterwandelen in elk dorp: het Wipptal breidt zijn routes uit

Het pittoreske Wipptal heeft zijn winterwandelaanbod uitgebreid: naast de bestaande routes door het besneeuwde winterlandschap, kunnen vanaf het seizoen 2020/21 vier nieuwe winterwandelroutes worden verkend: de vier kilometer lange Auenrunde in Navis, twee perfect geprepareerde trajecten in Trins en de korte winterwandelroute “Olpererblick” in het rustige Schmirn.

Veilige gastvrijheid: een overzicht over de actuele covid-19-gerelateerde veiligheidsrichtlijnen en aanbevelingen in Tirol vindt u op www.tyrol.com/information-coronavirus