Het beste voor het laatste houden!

Geactualiseerd op 01.03.2023

End-of-season wintersport in Serfaus-Fiss-Ladis.

In Serfaus-Fiss-Ladis kann man an 130 von 365 Tagen phantastisch Ski- und Snowboardfahren! © Serfaus-Fiss-Ladis Marketing GmbH, Andreas Kirschner

Gepassioneerde skiërs en snowboarders knikken begrijpend: de laatste bochten van het seizoen zijn meestal de fijnste. De zon schijnt volop, de temperaturen swingen de pan uit – en na een voormiddag van geweldige afdalingen in de firnsneeuw blijft er nog genoeg tijd over om vanalles te beleven met de events in de bergdorpen Serfaus, Fiss en Ladis.

In Serfaus-Fiss-Ladis kan je 130 van de 365 dagen fantastisch skiën en snowboarden! Dat is mogelijk dankzij de grote hoogte (tussen 1.200 en 2.828 meter boven de zeespiegel), het speciale microklimaat tussen het Lechtal, het Ötztal en het Engadin – en natuurlijk de modernste technieken. Van 8 december 2022 tot 16 april 2023 brengen 68 liften de skiërs en snowboarders (maar ook niet-skiërs die van de witte winterwereld willen genieten) naar boven. Naar beneden komen kan over niet minder dan 214 kilometer pistes. Het seizoen duurt lang op het zonneplateau in Tirol, maar verveelt nooit! Dit zijn aan het einde van het seizoen de podiumplaatsen in Serfaus-Fiss-Ladis:

Brons: Als de lentezon lacht, is het opletten voor euforie
Waarom houden echte skifanaten zo van de lente? Heel simpel! End-of-season skiën betekent: blauwe lucht, zachte temperaturen en minder drukte op de pistes. Begin april is de zon al redelijk sterk. Sterk genoeg om de afdaling aan de zuidkant – en ook het hart van de fans van voorjaarsskiën – zachtjes op te warmen. Op de terrassen kan je nu ook zonder winterjas heerlijk zonnebaden, een lentekleurtje opdoen en na het skiën of snowboarden ontspannen door de dorpen flaneren. De lente is een heel speciaal seizoen: helemaal beneden in het Inntal bloeien al krokussen, op het hoogplateau van Serfaus-Fiss-Ladis zie je de eerste tekenen van de lente en boven in de bergen is het nog hartje winter. En op de pistes? Daar vormt zich langzaam de spreekwoordelijke voorjaarsfirn. Maar daarover hieronder meer.

Zilver: Temperaturen boven nul in plaats van een vriezer. Zo wordt de après-ski nog leuker
Wie de winter wil verdrijven en de lente wil verwelkomen, kan dat het beste doen in Serfaus-Fiss-Ladis: woensdagavond is er de Adventure Night “Fairy Tale” in Serfaus met spectaculaire en kleurrijke live acts, o.a. met artiesten en acrobaten van het wereldberoemde Cirque du Soleil. Bij de Nightflow “Rock the Snow” in Fiss rocken coole dansers en acrobaten in de Nightflow-arena – en de sneeuwsportleraren van skischool Fiss-Ladis katapulteren zich tegen een heldere sterrenhemel moedig over hoge schansen. De Nightflow vindt elke dinsdag plaats. Vlak onder de machtige burcht Laudeck vindt op donderdag altijd “Magic Ladis” plaats, met een gezellige mix van winterse avondsfeer, traditioneel live entertainment en culinaire lekkernijen.

Gouden medaille: Zon en sneeuw gaan in de lente een zachte liefdesrelatie aan
Zoals gezegd: de lentezon is begin april al redelijk sterk. Ze komt vroeger op, gaat later onder en beweegt al in een duidelijk steilere boog dan in december aan de hemel. Resultaat: Door de zonnestralen en de zachte temperaturen smelten de sneeuwkristallen in de bovenste sneeuwlaag – het is firntijd! Wanneer de piste in de lente aanfirnt, vormt ze een heel eigen, boterzacht tovertapijt. Firnexperts weten dan precies wanneer ze waar moeten zijn in het skigebied om de ideale omstandigheden voor een gewichtloze dans door de firnsneeuw te vinden. Maar van één ding moet de lenteskiër zich bewust zijn: aan alle mooie liedjes komt een einde. En firnskiën eindigt meestal precies tegen de middag. En dan begint de après-ski in t-shirt op een van de vele zonneterrassen of met het eventprogramma in Serfaus-Fiss-Ladis.

Meer informatie over de vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis vind je op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl.

Meer persinformatie en gratis beeldmateriaal kan je terugvinden op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Pers.

Trouw aan het motto “de fantastische winterwereld van Serfaus-Fiss-Ladis”, staat de Tiroolse vakantieregio voor afwisseling en compleet zorgeloze wintervakantie op topniveau. En dit zowel voor alleenstaanden als beste vrienden, gezinnen of drie generaties familie. De bergen hebben er immers niet enkel iets te bieden voor grote mensen, maar ook voor de kleinsten. De drie historische bergdorpen Serfaus, Fiss en Ladis liggen op een zonnige hoogvlakte in het bovenste gedeelte van het Inn-dal in Tirol, omgeven door de karakteristieke bergtoppen van de Samnaun berggroep en de Ötztaler Alpen. Op een hoogte tussen 1.200 en 2.828 meter boven de zeespiegel biedt de vakantieregio alle gasten de beste voorwaarden voor een veelzijdige wintervakantie: activiteiten voor wintersporters. Afwisseling voor de hele familie. Avontuur voor actiehelden. Adembenemende uitzichten voor genieters. Buitengewone specialiteiten voor fijnproevers. En dat is niet alleen magisch, maar gewoon fantastisch.