Stil winterwonder!

Geactualiseerd op 22.01.2024

Echte winterwonderen maken niet veel lawaai. Tijdens winterwandelingen rond Serfaus-Fiss-Ladis in het bovenste deel van het Tiroler Inntal kan je ze van dichtbij beleven. En ervan genieten.

Een adembenemend panorama en in het beste geval veel verse sneeuw – zo geniet je van een winterse dag met het hele gezin in Serfaus-Fiss-Ladis. © Serfaus-Fiss-Ladis Marketing GmbH, Andreas Kirschner

Je begeeft je stap voor stap door de witte winterwereld. Sneeuwkristallen glinsteren in het zonlicht zoals duizenden diamanten. In plaats van over de pistes te suizen, nemen winterwandelaars elk detail uit hun omgeving intensief in zich op. Zo genieten ze echt van de natuur. Zonder stress, een liftticket of ski’s. En vooral zonder sportieve topprestaties. Redenen genoeg voor vele actieve vakantiegangers om winterwandelen als alternatief voor de klassieke skivakantie te ontdekken. Hierbij staat het bewust beleven van de natuur eerder dan de lichamelijke uitdagingen voorop. En daarvoor biedt de vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis de beste voorwaarden. Voor het hele gezin – ook voor de allerkleinsten.

De bergwereld op een andere manier beleven
Vertragen, actief ontspannen en jezelf in de watten leggen. Dat kan in Serfaus-Fiss-Ladis echt iedereen. Want ook tijdens het winterwandelen luidt het motto: plezier voor iedereen. Dankzij het lage startpunt, het beperkte risico op verwondingen en weinig alpinerisico laten alle gezinsleden tijdens het wandelen door de ongerepte natuur stap voor stap de drukte van elke dag achter zich. De Almpromenade op 2 000 meter boven de zeespiegel of de Fisser Kraft- und Sinnesweg – in de regio lokken in totaal meer dan 100 kilometer vaste winterwandelwegen en themaroutes.

Of mag het iets actiever zijn?
Wie zich nog dieper in de ongerepte natuur wil onderdompelen, kiest voor sneeuwschoenen om zich voort te bewegen. Op stille zolen dwars door de velden. Door diep besneeuwde bossen, over witte weiden, zelfs tot aan eenzame kruizen op bergtoppen. De route van 2,5 uur van Neuegg naar Obladis is een van de favoriete routes van de lokale bevolking. Wie zich zeker genoeg voelt in de sneeuw en er op eigen houtje op uit wil trekken, vindt rond de drie bergdorpen zes bewegwijzerde wandelingen. Gewoon de sneeuwschoensymbolen en de gele en rode bordjes volgen. Alle andere sluiten zich bij de gegidste wandelingen van de lokale skischolen en berggidsen aan.

Een belevenis voor iedereen
Er is in Serfaus-Fiss-Ladis ook gedacht aan actieve gezinnen. De Bezinningsroute gaat naar de Familien-Lichter-Kapelle Hög, een romantisch pareltje aan de oostelijke oever van de Högsee. Over een lengte van 450 meter wordt het “Onze Vader” in zeven beelden artistiek weergegeven. Wie nog verder wil wandelen, combineert deze route met de Rundwanderweg Högsee. Beide wandelwegen zijn ook geschikt voor uitstapjes met de allerkleinsten, bij voorkeur in een kinderdrager of op een rodel. Dat geldt overigens ook voor de Panorama-Genussweg. Deze gaat zonder al te grote hoogteverschillen van het bergstation van de Komperdellbahn in Serfaus naar bergstation Möseralm in Fiss en biedt indrukwekkende vergezichten op de Tiroler Alpen. En opdat je ook echt van dit panorama zou kunnen genieten, nodigen zogenaamde relaxstations met comfortabele ligbedden, hangmatten en zelfs strandstoelen je langs het hele traject uit om even te verpozen. Wie het volledige traject te lang vindt, kan de route bijvoorbeeld met de Sunliner of de Waldbahn naar keuze verkorten en met de gondel terug naar het dal.

Actief genieten in de sneeuw
Lange wandelingen in de sneeuw hebben veel positieve effecten op het lichaam. Ze zorgen in de eerste plaats voor een goed humeur, werken stressverlichtend en door het zonlicht bouwt het lichaam een vitamine-D-voorraad op. Wat de zon betreft … In Serfaus-Fiss-Ladis schijnt de zon 2 000 uur per jaar. Ook in de winter. En tot slot doet het bos de rest: therapeuten raden aan om ook in de winter naar het bos te gaan. Net zoals bij bosbaden in de zomer of Shinrin Yoku, je bewust onderdompelen in de sfeer van het bos, werkt de geur van het bos ook in de winter weldadig en rustgevend.

En wat ontbreekt er nog? Natuurlijk, de culinaire kick. Na een paar uur in de sneeuw mag een rustpauze niet ontbreken. In tegendeel: pauzeren in een hut met regionale specialiteiten maakt de belevenis pas helemaal af. Wie niet genoeg gekregen heeft, kiest voor de Six-Senses-Weg. Deze loopt langs de Hög Alm, de Seealm Hög en restaurant Madatschen. Nog meer genieten kan niet.

Meer informatie over de vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis vindt u op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl.

Meer persinformatie en gratis beeldmateriaal kan je terugvinden op ons portaal voor pers op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Service/Pers.

Trouw aan het motto “Waar hartelijkheid thuis is!” staat de Tiroler vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis voor afwisseling en een 100% zorgeloze wintersportvakantie op topniveau. Het is een plek waar men zich goed voelt, waar alle gasten van een time-out genieten en zich vrij en zorgeloos kunnen ontspannen. Alleen, met twee of met het hele gezin. De bergen hebben in Serfaus-Fiss-Ladis immers niet enkel volwassenen iets te bieden, maar ook voor allerkleinsten. De drie historische bergdorpen liggen op een zonnig hoogplateau in het bovenste gedeelte van het Inntal in Tirol, omgeven door de karakteristieke bergtoppen van de Samnaun-berggroep en de Ötztaler Alpen. Op een hoogte tussen 1.200 en 2.828 meter boven de zeespiegel biedt de vakantieregio alle gasten de beste voorwaarden voor een veelzijdige wintervakantie als geen andere: Activiteiten voor wintersporters. Afwisseling voor het hele gezin. Avontuur voor actiehelden. Adembenemende vergezichten voor genieters. Buitengewone specialiteiten voor fijnproevers.