Thuis in het groen: Genieten van een kampeervakantie in de regio Innsbruck

Geactualiseerd op 08.07.2024

Kamperen is een trend – en dat om een goede reden, want geen enkele andere vorm van vakantie staat zó voor vrijheid en avontuur als deze heel speciale dagen en nachten in de vrije natuur. Dankzij de modernste uitrusting hoeft u ook allang niet meer in te leveren op comfort. U kunt zich daarvan overtuigen op verschillende campings in de regio Innsbruck, onder andere bijvoorbeeld in het Ferienparadies (vakantieparadijs) Natterer See: dit laat, met zijn veelzijdige aanbod aan overnachtingsmogelijkheden en vertier, geen enkele wens onvervuld.

De regio Innsbruck biedt verschillende aantrekkelijke mogelijkheden om te genieten van een kampeervakantie in een alpien-stedelijke omgeving. © Innsbruck Tourismus/Woergoetter

Ingebed in ongerepte natuur, te midden van een fris groen bos en in de wind wuivende weides doet het vakantieparadijs Natterer See zijn naam alle eer aan. Want het complex ten westen van de idyllische plaats in de omgeving van Innsbruck biedt niet alleen fantastische uitzichten op de prachtige bergcoulisse van Tirol, maar ook alle gemakken van een moderne camping evenals enkele bijzonderheden – van originele accommodaties tot afwisselende gastronomie en spannende vrijetijdsactiviteiten. Dat daar zoveel te ontdekken valt, is niet in de laatste plaats te danken aan Georg Giner, die de onderneming sinds 1996 leidt. Hij zegt: „Het is voor mij gewoon belangrijk, dat gasten bij ons een fijne tijd beleven. Hun verblijf bij ons moet onvergetelijk zijn.“

De innovatieve toerisme-expert Georg Giner runt het bedrijf aan de Natterer See sinds 1996. © Innsbruck Tourismus/Franz Oss

Voor grote en kleine avonturen
De oorsprong van het complex gaat terug tot in de jaren twintig van de vorige eeuw, toen Georgs grootvader Josef zich op een kleine boerderij in Natters vestigde en zodoende begon, een zwemmeer aan te leggen. Dit meer vormt het hart van de huidige camping, die in het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw door Georgs vader Karl werd opgebouwd en ten slotte door hemzelf steeds verder werd uitgebreid. Dienovereenkomstig is het terrein in de loop van de tijd enorm toegenomen, zowel wat betreft grootte als wat betreft het aanbod. „Vroeger was kamperen een relatief eenvoudig verhaal: men had in feite slechts een paar staanplaatsen nodig, stroomaansluitingen en sanitaire voorzieningen“, legt Georg uit. „Inmiddels is kamperen echter een hippe vorm van vakantie vieren geworden, waarbij men ook op comfort niet teveel wil inleveren. De wensen zijn met de tijd mee gegroeid.“

Het vakantieparadijs Natterer See biedt kamperen op het hoogste niveau – niet in de laatste plaats dankzij de ligging midden in de prachtige natuur. © Innsbruck Tourismus/Woergoetter

De Tiroler heeft deze trend naar het zogenaamde „glamping“ vroeg herkend en passende accommodaties gecreëerd: allereerst kwamen er rustieke slaapvaten, later aangevuld met onder andere Afrikaans aandoende safari-lodge-tenten, houten lodges, gezellige woonboten evenals hoogwaardige vakantiewoningen. Bovendien werd het complex met drie kinderspeeltuinen, een outdoor gym en meer uitgebreid. Voor groot en klein is in het vakantieparadijs Natterer See derhalve genoeg te ontdekken, en het wordt gegarandeerd nooit saai.

De drijvende huizen (floating homes) zijn een van de hoogtepunten in het vakantieparadijs Natterer See. © Innsbruck Tourismus/Franz Oss

Een tweede thuis
Geen wonder dus, dat vele gasten steeds terugkomen – zoals Greta en Jo ten Have uit Nederland. Zij vieren sinds 2005, afgezien van een gedwongen onderbreking als gevolg van corona, elke zomer vakantie aan de Natterer See. „Wij komen elk jaar hier naartoe – soms slechts voor een korte stop op onze route naar het zuiden of naar huis, meestal blijven wij echter meerdere weken“, licht Greta toe. Haar man en zij waarderen in het bijzonder de ligging van het vakantiecomplex, dat zich direct aan het water bevindt, midden in het groen, maar toch op slechts enkele kilometers afstand van Innsbruck.

Greta en Jo ten Have genieten van hun vakantie aan de Natterer See. Ze zijn allebei enthousiaste kampeerders en al lang in Innsbruck te gast. © Innsbruck Tourismus/Franz Oss

Daardoor is Natters het ideale uitgangspunt voor allerlei uitstapjes en wandelingen, niet alleen naar de stad en in de directe omgeving, maar ook naar plaatsen verder weg, zoals Jo zegt. Zijn vrouw en hij zijn in de vakantie bijna elke dag op stap, om de bezienswaardigheden en culturele schatten van de hoofdstad van Tirol te ontdekken, maar vooral het alpiene landschap van de regio Innsbruck en het aangrenzende Stubaital. Eén van hun lievelingstochten brengt ze naar de Faltegartenköpfl, ook bij de Mutterer of de Götzner Alm zijn zij vaak en graag geziene gasten, vertelt Jo: „Inmiddels kennen vele mensen ons hier, ook waarden van berghutten die ons als bekenden begroeten, als we bij hen zijn. Dat geeft je toch een goed gevoel.“

Aan de Natterer See hebben de Ten Haves in de loop van de jaren tevens enkele vriendschappen gesloten en contacten gelegd – enerzijds met dorpelingen, die zij daar hebben leren kennen, anderzijds met Georg Giner en zijn team. „Het personeel is altijd zeer vriendelijk“, zegt Greta. „Ook daarom voelt het hier na al die jaren als een tweede thuis voor ons.“

Vanaf de Natterer See is het slechts een steenworp naar verschillende excursiebestemmingen in de regio – zoals de Mutterer Alm, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op het Inntal en de bergketen Nordkette. © Innsbruck Tourismus/Helga Andreatta

Altijd weer iets nieuws
Georg Giner is overigens ook zelf vaak op het terrein van het vakantiecomplex te vinden – vanwege de grootte niet zelden op de segway of in een kleine golfkar. „Als de nood aan de man is, help ik mijn medewerkers graag eens bij technische of ambachtelijke problemen“, vertelt hij. „Mijn belangrijkste taak is echter de verdere ontwikkeling van het vakantieresort: ik ben constant op zoek naar innovatieve mogelijkheden om het complex en diens kwaliteit voor onze gasten te verbeteren.“

De Secret Koi Garden is de nieuwste aanwinst in het vakantieparadijs Natterer See. © Innsbruck Tourismus/Franz Oss

De nieuwste aanvulling is de Secret Koi Garden, die zich momenteel nog in de laatste bouwfase bevindt en die uit in totaal zeven kleine maar fijne „knuffelholletjes“ bestaat. Deze liggen bewust een beetje verstopt, want zij richten zich in de eerste plaats op (jong) verliefden en paartjes van dichtbij en ver weg, die graag één of meer nachten in een intieme sfeer samen willen genieten. Als het aan Georg ligt, zal dit echter niet de laatste vernieuwing op de camping geweest zijn, want: „Men moet de mensen gewoon iets bieden – en dat willen wij ook graag doen.“

Voor elke smaak
Het vakantieparadijs Natterer See is natuurlijk niet de enige camping in de regio Innsbruck – er bevinden zich nog enkele andere met telkens andere zwaartepunten. De Gerhardhof in Wildermieming bijvoorbeeld is aantrekkelijk door zijn duurzame inrichting en zijn prachtige locatie, de camping in Judenstein op zijn beurt door zijn nabijheid tot Innsbruck en de adembenemende panorama‘s. Meer informatie vindt u online op: https://www.innsbruck.info/nl/bestemming/d/camping.html.

Een ander hoogtepunt voor kampeerliefhebbers en bekend tot ver buiten de regio is de Gerhardhof op het zonnige Mieminger Plateau. © Gerhardhof

Over Innsbruck Tourismus
Innsbruck Tourismus is de officiële bestemmings-managementorganisatie van de regio Innsbruck, die zich vanaf de hoofdstad van de deelstaat Tirol over meer dan 40 plaatsen in de omgeving uitstrekt – van het Inntal naar het Mieminger Plateau en via Kühtai tot in het Sellraintal. Met jaarlijks bijna 3,5 miljoen overnachtingen (stand 2019) behoort de regio Innsbruck tot de grootste toeristische instituties van Oostenrijk en zij is een unieke symbiose tussen de levendige urbane omgeving en de fascinerende alpiene bergwereld. Veelzijdige stedelijke flair en sightseeing bevinden zich op slechts een kattensprong van de volgende fiets- of wandeltocht, de dichtstbijzijnde skibeleving of winterwandeling. De gratis gastenkaart Welcome Card is de sleutel tot ongelimiteerde veelzijdigheid van de regio: met het gratis gebruik van het openbaar vervoer kunnen zowel op hoogte als dwars door de regio vele hoogtepunten op duurzame en comfortabele wijze worden beleefd. Voor de ongeveer 90 medewerkers en medewerksters staat de gast in het middelpunt van hun denken en handelen. Door hun enthousiasme voor het alpien-urbane gebied bezorgen zij hun gasten datgene waar hun eigen hart sneller van gaat kloppen, en bieden zij op deze wijze telkens weer onvergetelijke vakantiebelevenissen in harmonie met mens en natuur. Met in totaal 12 Tourismus Informationen (VVV’s) is Innsbruck Tourismus dicht bij zijn gasten, te midden van de actie en volgens de moderne tijdgeest – een draaipunt en centrum voor authentieke verhalen en persoonlijke impressies van lokale karakters, die zijn terug te vinden op de populaire Blog en de sociale mediakanalen onder #myinnsbruck.

Verdere links:
Blog: www.innsbruck.info/blog