Topevenementen voor groot en klein!

Geactualiseerd op 10.07.2023

Naar Serfaus voor een duik in de Högsee, naar Fiss om met de Fisser Flieger over de Möseralm te zoeven of naar Ladis via een van de drie klimroutes bij Burg Laudeck – de heerlijke landschappen mogen dan wel het handelsmerk van het gebied zijn – het zonnige hoogplateau heeft nog veel meer te bieden.

Talloze evenementen, zoals het s’Fest am Brunnen in Fiss, maken een vakantie in de drie Tiroolse bergdorpen Serfaus, Fiss en Ladis tot een onvergetelijke ervaring. © Serfaus-Fiss-Ladis Marketing GmbH, Andreas Kirschner

Wie ooit de Lange Nacht in Serfaus met straatmuzikanten en goochelaars heeft gefeest, op het s’Fest am Brunnen in Fiss van de laatste zonnestralen heeft genoten of op Magic Ladis een romantische zomernacht in Ladis heeft doorgebracht, weet dat. Want een programma boordevol gevarieerde evenementen maken een vakantie hier een onvergetelijke belevenis. Van muziekfestivals over culinair genieten tot ambachten: er is voor elke gast wat wils. Wat alle evenementen wel gemeenschappelijk hebben, is het adembenemende decor van de fantastische bergwereld van Serfaus-Fiss-Ladis. Hier een overzicht van de bezienswaardige zomerevenementen:

MOUNDS – Het muziekfestival voor het hele gezin (9 tot 14 juli 2023)
Wat krijg je als je de woorden “mountains” en “sound” combineert? Inderdaad: MOUNDS. En omdat het op het muziekfestival voor het hele gezin vooral om een goede sound en onstuimige bergwereld gaat, is de naam van het populaire festival gewoon perfect. Zes dagen lang draait alles hier om coole beats. De tijd vliegt met de verschillende topacts uit de Duitse kindermuziekscene, familieconcerten en dans-, ritme- of zingworkshops.

Sundowner-concert met Chris Steger bij de Lader Schlossweiher (12 juli 2023)
In het kader van MOUNDS – het muziekfestival voor het hele gezin doet Chris Steger, een muzikaal opkomend talent, de harten van zijn publiek sneller slaan aan de voet van Burcht Laudeck in Ladis. De 20-jarige zanger staat bekend voor zijn songs over het leven, de liefde en alles was zijn generatie belangrijk vindt, en overtuigt met zijn authentieke down-to-earth stijl.

BIG-Bobby-Car-EM 2023 (25 tot 27 augustus 2023)
Trouw aan het motto “Wie remt, verliest” nemen op het BIG-Bobby-Car Europees Kampioenschap de snelste Bobby-Car-bestuurders van Europa het tegen elkaar op. Bij snelheden tot 80 kilometer per uur ontstaat een echt racegevoel. Naast de professionals mogen ook andere klassen, zoals amateurs en de jeugd aan de start komen. Maar ook kleine piloten komen aan hun trekken en nemen het op het kindercircuit met hun Bobby Cars tegen elkaar op. Zij racen rond, terwijl hun ouders hen langs de kant toejuichen en aanmoedigen.

Genussherbst: dit jaar in het teken van paddenstoelen (3 september tot 22 oktober 2023)
In de herfst verandert het Tiroler Hoogplateau rond Serfaus-Fiss-Ladis in een prachtig gekleurde bergwereld. De locals versieren hun huizen met maïskolven, pompoenen, oude werktuigen en hooibalen. Even kleurrijk en veelzijdig als de herfst zelf, zijn ook de vele evenementen die in deze periode in het kader van de Genussherbst plaatsvinden. De aftrap wordt gegeven door de tentoonstelling Kunst am Berg (9 september tot 1 oktober 2023). Kunstliefhebbers kunnen dan steenhouwers, beeldhouwers, houtsnijders, schilders, pottenbakkers en houtdraaiers aan het werk zien. Almabtrieb (waarschijnlijk op 16 september in Fiss en op 17 september 2023 in Serfaus) heeft een lange traditie. De koeien komen dan mooi versierd uit de bergweides naar hun stallen in het dorp. Dit jaar vindt voor het eerst het Golden Fine Arts Festival plaats (11 tot 13 oktober 2023 en 18 tot 20 oktober 2023). Dit festival biedt een unieke combinatie van culinaire lekkernijen, goede muziek en kunst – een genot voor alle zintuigen. Een klassieker is de Tractor- en oldtimer meeting (8 tot 10 september 2023). Wat vele jaren geleden begon als een kleine meeting voor tractor- en oldtimervrienden, is uitgegroeid tot een vast onderdeel van de Genussherbst in Serfaus-Fiss-Ladis en brengt gegarandeerd niet alleen nostalgici in vervoering. Bezoekers van de Genussherbst ontdekken culinaire hoogstandjes op het Street Food Festival in Fiss (29 september tot 1 oktober 2023). Hier kan iedereen komen smullen van lokale culinaire highlights.

Mountainbikers opgepast: Mountainbike events
Tot ver in de herfst organiseert de bikeschool Serfaus-Fiss-Ladis verschillende kampen, workshops en cursussen voor grote en kleine mountainbikers. Hier een selectie: vrouwelijke mountainbikers die hun techniek zouden willen bijschaven, kunnen deelnemen aan de Women´s Workshop of Women´s Camp. De cursussen vinden een aantal keer op maandag plaats. Ook een absolute aanrader is het Girl´s Shred-Event (1 en 2 juli 2023), waarbij meisjes samen een leuke tijd beleven, nieuwe dingen leren en ervaringen kunnen uitwisselen. De bikeschool heeft trouwens ook voor mannelijke mountainbikers een evenement gepland, namelijk het Men´s Camp (8 tot 10 september 2023). Interessant voor iedereen: van 27 tot 30 juli 2023 vindt opnieuw het Freeride Magazin Camp plaats. Een echt succesnummer zijn de zogenaamde Early Rides. Hierbij gaan mountainbikers de hele zomer lang samen met een gids al vroeg op pad in de onaangetaste bergwereld rond de Schönjoch en suizen ze langs de Frommestrail naar beneden, terwijl de eerste zonnestralen de nieuwe dag aankondigen. Op de Frommes-Alp wacht de deelnemers tot slot nog een lekker ontbijt met lokale producten.

Wekelijkse hoogtepunten
De hele zomer lang vinden tal van topevenementen om de 14 dagen plaats. Het loont de moeite om even een blik op het programma te werpen, opdat niemand zijn lievelingsevent zou missen. Zo wordt in Serfaus de nacht om de twee weken dag. Tijdens de Lange Nacht in Serfaus trekken straatmuzikanten, goochelaars, jongleurs en illusionisten door het dorpscentrum (op donderdag, 13 juli tot 7 september 2023). Op de Muiren – de groene heuvel met de Muirenkapel in Serfaus – draait tijdens Muira Huangart alles rond gezelligheid, ambachten en lokale culinaire aanbiedingen (op donderdag, 6 juli tot 5 oktober 2023). Tijdens de Erlebnisabend Fiss het familiefeest op de berg staan attracties voor adrenalinejunks zoals de Fisser Flieger, de Skyswing en de Fisser Flitzer centraal (op dinsdag, 11 juli tot 22 augustus 2023). Jong en oud verzamelen op het s’Fest am Brunnen in Fiss. Rond de dorpsfontein zijn in enkele marktkraampjes creatieve en culinaire producten te verkrijgen (op dinsdag, 4 juli tot 29 augustus 2023). Tijdens Magic Ladis – Romantische zomernacht in Ladis beleven grote en kleine gasten een onvergetelijke avond met culinaire lekkernijen, muziekoptredens en een gevarieerd kinderprogramma (op zondag, 16 juli tot 27 augustus 2023).

Meer details over alle zomerevenementen vindt u in onze eventkalender op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Nieuws-Evenementen/Evenementenkalender.

Meer informatie over de vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis vindt u op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl.

Meer persinformatie en gratis beeldmateriaal kan je terugvinden op ons portaal voor pers op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Service/Pers.

Trouw aan het motto “De fantastische bergwerelden van Serfaus-Fiss-Ladis” staat de Tiroolse vakantieregio voor afwisseling en compleet zorgeloze zomervakanties op topniveau. En dit zowel voor alleenstaanden als voor beste vrienden, gezinnen of drie generaties familie. Want de bergen in Serfaus-Fiss-Ladis hebben er immers niet enkel iets te bieden voor grote mensen, maar ook voor de kleinsten. De drie historische bergdorpen liggen op een zonnige hoogvlakte in het bovenste gedeelte van het Inn-dal in Tirol, omgeven door de karakteristieke bergtoppen van de Samnaun berggroep en de Ötztaler Alpen. Op een hoogte tussen 1.200 en 3.000 meter boven de zeespiegel biedt de vakantieregio alle gasten de beste voorwaarden voor een uniek zomervakantie: Afwisseling voor de hele familie. Activiteiten voor outdoorsporters. Avontuur voor actiehelden. Adembenemende uitzichten voor genieters. Buitengewone specialiteiten voor fijnproevers. En dat is niet alleen magisch, maar gewoon fantastisch.