Alles, behalve gewoon

Geactualiseerd op 21.12.2021

Vijf verrassende weetjes over het familieskigebied Serfaus-Fiss-Ladis in het bovenste gedeelte van het Inndal in Tirol.

Metro Serfaus © Seilbahn Komperdell GmbH, Andreas Schalber

Er zijn meer dan 1.100 skigebieden in de Alpen. Dat maakt beslissen waar je wintervakantie 2021/22 heengaat niet gemakkelijk. Maar sommige winterplekken steken er natuurlijk met kop en schouders bovenuit. Ofwel door de omvang – ofwel door enkele unieke eigenschappen. Zoals Serfaus-Fiss-Ladis. Vijf verrassende weetjes over het familieskigebied in het bovenste gedeelte van het Inndal in Tirol:

Deze verkeersomslag is onderaards! De metro van Serfaus
36 Jaar geleden was het een sensatie in het verkeersbeleid: de kleinste, hoogstgelegen en op luchtkussens zwevende metro ter wereld. Naar de maan, weer terug en dan nog vijf keer rond de aarde. Zo ver reed de metro Serfaus al sinds 1985. En daarbij werden er om en bij de 32 miljoen passagiers vervoerd (zonder ongevallen). In december 2019 begon de “dorpsmetro 2.0” aan zijn eerste winterseizoen – met lichtere, ruimere en beter toegankelijke wagons en gemoderniseerde haltes. En nog steeds gratis voor alle gasten. Trouwens: naast Wenen en Linz is Serfaus één van de drie plaatsen in Oostenrijk met een eigen metro. Maar slechts één van die plekken behoort tot de top 10 van beste skigebieden in de Alpen.

Adrenaline voor iedereen! De unieke actieattracties voor het hele gezin
214 kilometer perfect aangelegde pistes, 68 moderne liften – geen wonder dus dat Serfaus-Fiss-Ladis al jaren in de top 10 van ’s werelds beste skigebieden staat. Maar niet iedereen kan (of wil) skiën of snowboarden. Geen probleem! Kleine (en grote) actiehelden kunnen hun zenuwen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat op de proef stellen. In de gezinscoaster Schneisenfeger in Serfaus bijvoorbeeld, de rodelbaan voor het hele gezin. De ritjes in de Flying Fox Serfauser Sauser of de Fisser Flieger zijn nog spannender. Hier vliegen vier waaghalzen aan een staalkabel met een snelheid tot wel 80 km/u duizelingwekkend hoog over de sneeuwvlakte richting Skyswing. Deze schommel in XXL-formaat zet tijdelijk de zwaartekracht buiten spel.

Zeg gewoon “Ja!”: trouwen op een hoogte van 2.600 meter in de Crystal Cube
Unieke privacy met een uitzicht: de Crystal Cube is een gigantische, volledig gespiegelde glazen kubus op 2.600 meter boven de zeespiegel, midden in het skigebied van Serfaus-Fiss-Ladis. Hier kan je (na reservatie) feesten als God in Frankrijk. Of het nu gaat om een champagneontbijt, een luxueuze lunch of high tea – in de Crystal Cube kunnen maximaal acht gasten genieten van culinaire hoogstandjes. Uniek: in de Crystal Cube hoog boven de daken van Fiss kunnen geliefden elkaar het ja-woord geven in een passende omgeving – in één van de hoogstgelegen burgerlijke standen van de Alpen. Bijna zoals trouwen in het wit. Maar let op: bij dit 360 graden panorama moet je opletten dat op het beslissende moment je stem niet wegvalt…

Speciaal voor wiebelende starters! Hier leren kinderen gewoon sneller
Wil je nog meer superlatieven? In Serfaus-Fiss-Ladis verleidt de grootste skikleuterschool van Oostenrijk kinderen vanaf drie jaar om op de smalle planken te gaan staan. Maar dat is nog niet alles. Hier wacht ook iets unieks op de miniracers van morgen: de Snow-V (uitgesproken als “Snowi”) – de revolutie op het vlak van ploegskiën. De kinderen staan hierbij op een soort ploegsjabloon, dat de juiste bewegingen simuleert. Met dit hulpmiddel leren de kinderen tot wel een dag sneller om in ploeg te skiën. Maar ook grotere wiebelende starters hebben baat bij deze nieuwe ontwikkeling: “We hebben ook een iets grotere Snow-V voor de volwassen beginners”, zegt Eva Stark van de skischool Fiss-Ladis, die bij de ontwikkeling betrokken was. Snow-V – zo gaat de “pizza” vandaag!

Vroege vogels in de sneeuw: met de Masner Express naar de zonsopgang
Het is nog pikdonker en ijskoud als de Masner Express ’s morgens vroeg vertrekt naar het meest afgelegen deel van het skigebied Serfaus-Fiss-Ladis. De bestemming van deze omgebouwde machine met cabine: Sunrise Hexensee op een hoogte van 2.588 meter. Hierboven wacht de vroege vogels een stevig ontbijt en een spectaculaire zonsopgang. En daarna? De eerste sporen van de dag skiën op de maagdelijke pistes! Een dagje skiën kan niet beter beginnen. Maar de Masner Express brengt uiteraard niet enkel skiërs en snowboarders naar de Hexenseehütte, maar ook niet-skiërs. Dus waarom zou je oma en opa niet meenemen? Want een gezamenlijke wintervakantie is een verrijking voor alle drie de generaties.

Meer informatie over de vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis, de voorzorgsmaatregelen en regels met betrekking tot Covid-19, alsook de SFL-annuleringsgarantie vind je op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl.

Meer persinformatie en gratis beeldmateriaal kan je terugvinden op ons portaal voor pers op www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Pers.

“We are family!” – zo luidt het motto van de Tiroolse vakantieregio Serfaus-Fiss-Ladis. De bergen hebben er immers niet enkel wat te bieden voor volwassenen, maar ook voor kinderen. De drie historische bergdorpen Serfaus, Fiss en Ladis liggen op een zoning hoogplateau boven het Tiroolse Oberinntal, omgeven door markante bergtoppen van de Samnaungroep en de Ötztaler Alpen. De vakantieregio biedt op een hoogte tussen 1.200 en 2.828 meter boven de zeespiegel zijn gasten de beste voorwaarden voor een veelzijdige en ongeëvenaarde wintervakantie: activiteiten voor wintersporters. Afwisseling voor de hele familie. Avontuur voor actiehelden. Adembenemende uitzichten voor genieters. Buitengewone specialiteiten voor fijnproevers.