Comfortabel op reis naar Tirol met Nightjet slaaptrein

Geactualiseerd op 25.05.2021

Vanaf volgende week, 25 mei a.s. rijdt er weer een rechtstreekse slaaptrein van Nederland naar de zomerse bergwereld in Tirol. De ÖBB Nightjet gaat een dagelijkse verbinding onderhouden vanaf de Nederlandse stations Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar o.a. Kufstein, Wörgl, Jenbach en Innsbruck in Oostenrijk. Dat betekent ’s avonds vanuit Nederland vertrekken, slapend door de nacht en ’s ochtends wakker worden met uitzicht op de bergen. Met de nieuwe Nightjet zijn veel regio’s in Tirol goed per trein bereikbaar en hebben vakantiegangers een duurzaam, filevrij alternatief voor hun reis naar de Alpen. De Nightjet rijdt ook aanstaande winter.

Genieten van de Tiroler bergwereld vanuit de Nightjet ©Tirol Werbung_Recht Regina

De nieuwe slaaptrein vertrekt ’s avonds om 19.30 uur* uur vanaf Amsterdam CS en brengt de passagiers comfortabel door de nacht naar hun bestemming in de Alpen. Op het prettige tijdstip van 8.28* uur is de Nightjet de volgende ochtend in Kufstein en om 9.14* uur komt de trein op Innsbruck Hbf aan. Op Utrecht en Arnhem kun je ook instappen.
De transfer naar de eindbestemming in Tirol is vrijwel altijd minder dan een uur, je komt uitgerust aan en wint een extra vakantiedag. Dankzij het vertrek voor de terugreis in de avond, om 20.44* uur uit Innsbruck, is ook deze dag nog vol te benutten. De aankomst in Amsterdam de volgende dag is om 9.58* uur, 9.25* uur Utrecht en 8.44* uur Arnhem. De trein stopt op de heen- en terugreis ook in de verschillende Duitse steden.
*tijden onder voorbehoud

Slapen in de trein
In de Nightjet zijn zitplaatsen, lig- en slaapplaatsen beschikbaar. Vooraf reserveren is verplicht. De prijzen voor zitplaatsen in een zespersoons compartiment beginnen bij € 29,90 enkele reis. Alle afzonderlijke compartimenten kunnen exclusief voor het eigen reisgezelschap worden geboekt, voor een optimale privacy.
Bij de lig- en slaapplaatsen is een ontbijt inbegrepen. Aan boord zijn ook drankjes, warme en koude snacks verkrijgbaar. Tickets voor de Nightjet zijn online te boeken op de Nederlandstalige site van de Oostenrijkse Spoorwegen ÖBB  https://www.nightjet.com/nl of via NS International https://www.nsinternational.com/nl/treinen/nachttrein of 030 230 0023.

Transfer inclusief
Onder de noemer ‘Met de Nightjet naar de Bergen’ kun je een combinatieticket boeken dat bestaat uit treinticket, reservering inclusief bagage, de transfer naar de eindbestemming in Tirol en een tegoedbon voor een Komoot wereldpakket. De 13 bestemmingen/regio’s die deelnemen in deze actie vind je op de site: https://kombitickets.railtours.at/nl/im-nightjet-in-die-berge.

Zomervakantie in de bergen populair
Vorig jaar zomer was Tirol een populair vakantiedoel voor veel Nederlanders, en ook dit jaar is de interesse groot. De natuur, de ruimte en de vele mogelijkheden voor een actieve vakantie spreken meer dan ooit aan. Denk aan bergwandelen, mountainbiken, fietsen (veel e-bikes te huur), klimmen (ook voor beginners en kinderen), zwemmen, paragliden of golf en dat alles in een prachtig decor van hoge bergtoppen en groene weiden. Voor alle verschillende doelgroepen, van gezinnen met kinderen tot thrill-seekers zijn er activiteiten ontwikkeld. Zo vind je wandelroutes voor families, maar ook meerdaagse huttentochten die je meevoeren door het hooggebergte zoals de beroemde Adelaarsweg. https://www.visittirol.nl/zomervakantie

E-bikes overal in Tirol
Tirol was een van de eerste gebieden waar de e-bike direct is omarmd, alweer jaren geleden. Dit heeft geresulteerd in een enorm keuze in huurfietsen, in vrijwel iedere dorp kun je een model vinden dat bij jou past. Zowel e-mountainbikes als toerfietsen of kinderfietsen. Dit maakt Tirol tot een populaire fietsbestemming. Veel hotels hebben bovendien faciliteiten om de fiets ’s nachts te stallen of schoon te spuiten na een MTB-tocht. Kijk voor een selectie MTB-routes op https://www.visittirol.nl/mountainbike
Sinds het WK Wielrennen in 2018 staat Tirol ook op de kaart als bestemming voor uitdagende berg-parcours en uitstekende fietswegen. De tien favoriete trajecten van bekende wielrenners uit Oostenrijk vind je op https://www.visittirol.nl/greatrides.

Fietsen door het berglandschap van Tirol ©Tirol Werbung_Neusser Peter

Avontuur! Klimmen voor beginners
Bij bergbeklimmen denken dat meeste mensen direct aan grote expedities naar de machtige bergtoppen. Maar er is meer, juist ook als beginner of gezin met kinderen kun je in Tirol kennismaken met klimmen. Denk aan boulderen (klimmen op lage rotsen boven een dikke mat) of ‘klettersteige of via ferrata’, waarbij je klimt langs een kabel die is vastgezet in de rotsen en waaraan je jezelf kunt zekeren. Deze trajecten zijn er op alle niveaus, ideaal om eens een dag te proberen. Kijk voor meer informatie op https://www.visittirol.nl/klettersteige-in-tirol.

Bergwandelen in Tirol: Ruimte en natuur zijn meer dan ooit geliefd in de zomervakantie ©Tirol Werbung_Schels Sebastian

Culinair genieten
De gastvrijheid van Tirol is algemeen bekend en ook culinair doet de regio het goed. Of het nu gaat om eerlijke gerechten van lokale streekproducten of de verfijnde gastronomie van een hoog geclassificeerd restaurant. En wat is er fijner dan na een flinke wandeling te genieten van een heerlijke lunch in een bergrestaurant met uitzicht op het fantastische panorama om je heen.

Culinair genieten in Tirol: Na pittige wandeling of mountainbike tocht is het heerlijk eten in een van de vele bergrestaurants ©Tirol Werbung_Schwarz Charly

Veilig op vakantie – Covid-19
Om in de zomer, en wanneer de reisadviezen het weer toelaten, een ontspannen en veilige vakantie in Tirol te kunnen waarborgen, heeft de Oostenrijkse federale overheid verschillende richtlijnen en maatregelen gepresenteerd. Het complete overzicht en de actuele richtlijnen voor Tirol staan op https://www.welcome.tirol.

Meer over de actuele reisadviezen in Nederland vind je op https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/reisadvies.

Meer beeldmateriaal op: https://content.tirol.at

Voor meer informatie over de Nightjet:
www.nsinternational.com/nl/treinen/nachttrein

Voor meer informatie over Tirol en zomeractiviteiten: www.visittirol.nl/zomervakantie