Voor bergfans, gezinnen en natuurliefhebbers: nieuw aanbod tijdens de Tiroler zomer van 2022

Geactualiseerd op 14.04.2022

Nieuwe lange-afstandswandelingen en themaroutes, mountainbikeroutes, klettersteige, familieactiviteiten en natuur- en cultuurinstellingen: in het zomerseizoen van 2022 heeft Tirol dankzij talloze nieuwe activiteiten en attracties gegarandeerd voor iedereen wat wils. De nieuwe highlights in Tirol in één oogopslag:

Het zomernieuws 2022: Nieuwe langeafstandswandel- en themapaden, mountainbiketochten, via ferrata’s, gezinshoogtepunten, natuur- en cultuurvoorzieningen. © Arlberg Marketing GmbH

WANDELEN

Arlberg Trail: lange-afstandswandeling tussen Tirol en Vorarlberg
3 etappes, 5 plaatsen, 3 dagen: de nieuwe Arlberg Trail verbindt de drie plaatsen Lech, Zürs, Stuben, St. Christoph en St. Anton via een rondwandeling in spectaculaire alpine landschappen met elkaar. Tijdens drie dagetappes loopt de sportieve lange-afstandswandelroute van in totaal 50 km door Tirol en Vorarlberg. Ongeveer een vijfde van de route wordt met behulp van kabelbanen afgelegd. Gedurende de resterende 40 km moeten 6.038 hoogtemeters tijdens het klimmen en afdalen over matig zware bergpaden worden overwonnen. De Arlberg Trail Ticket omvat voor alle noodzakelijke ritten met de kabelbaan tijdens de trail elk een berg- en dalrit en is gedurende het hele zomerseizoen geldig. De wandelaars overnachten in accommodaties in de etappeplaatsen St. Anton, Stuben en Lech. Services zoals bagagevervoer kunnen indien gewenst worden bijgeboekt.
www.arlbergtrail.com

Hoch-Tirol-Trail: grensoverschrijdende lange-afstandswandelroute van Zuid- naar Oost-Tirol Verdeeld over drie etappes verbindt de Hoch-Tirol-Trail de plaats Prettau in het Ahrntal in Zuid-Tirol met Prägraten bij de Großvenediger in Oost-Tirol. Wandelaars doorkruisen over een afstand van 25 km het natuurpark Rieserferner-Ahrn in Zuid-Tirol en het Nationaal Park Hohe Tauern in Oost-Tirol. Er moeten 1.490 hoogtemeters worden beklommen en 1.000 hoogtemeters worden afgedaald. Als steunpunten dienen aan de Zuid-Tiroolse zijde de Lenkjöchlhütte en de Clarahütte in Oost-Tirol. De beginpunten van de grensoverschrijdende lange-afstandswandelroute zijn weliswaar populaire wandelbestemmingen, maar de weg ertussen loopt door wilde en ongerepte gebieden.
www.hochtiroltrail.at

“Marktplatz Genusstouren” in de regio Wilder Kaiser
De regio Wilder Kaiser is het thuis van talloze regionale producenten. Het aanbod is veelzijdig en varieert van biologisch vlees tot sterke drank, ambachtelijke producten en nog veel meer. Passend bij het platform “Marktplatz Wilder Kaiser” biedt de regio nu voor het eerst de nieuwe “Marktplatz Genusstouren” aan. Zowel te voet alsook met de fiets worden langs landschappelijk mooie routes de landbouwbedrijven van de “Marktplatz Wilder Kaiser” bezocht en kan via proeverijen kennis worden gemaakt met de producten. https://www.wilderkaiser.info/nl/regio/marktplaats.html

De Arlberg Trail: langeafstandswandeling tussen Tirol en Vorarlberg. © Arlberg Marketing GmbH

FIETS & MOUNTAINBIKE

Ötztal: Schtirggar Line & nieuw MTB-parcours
Met een nieuwe Line breidt de Bike Republic Sölden in de zomer van 2022 zijn aanbod uit. Op een lengte van 1,2 kilometer en 100 hoogtemeters is de groene “Schtirggar Line” een makkelijk traject voor alle beginners – en bewijst opnieuw dat hier de gehele bike-bandbreedte, van kids en beginners tot profs, welkom is.
Ook het nieuwe, vrij toegankelijke Mountainbike Skill Center in Umhausen laat zien dat het Ötztal zijn status als mountainbike-regio verder uitbreidt. Op een terrein van 2.500 m2 kunnen kinderen en beginners met alle soorten bikes terecht op een uitgebreid oefen-, trainings- en funterrein om een veilig gebruik van de bike op een speelse en effectieve manier te trainen.

Nieuwe MTB-trajecten vergroten het klettersteig- en wandelplezier in het Pillerseetal
Naast het trailaanbod kunnen vanaf de zomer van 2022 ook twee nieuwe mountainbike-routes in het Pillerseetal worden verkend. De Hoametzl-route in Hochfilzen en de biketocht naar de Hochhörndler Hütte in Fieberbrunn vormen een perfecte aanvulling voor alle enduro-fietsers. De eerste route loopt over een lengte van 8,5 kilometer en 280 hoogtemeters van Hochfilzen naar de Hoametzl-Hütte. De sportieve route naar de Hochhörndler Hütte (10,8 km, 950 hm) is daarentegen ideaal als Bike & Hike-variant. Want vanaf de Hochhörndler Hütte wandelen bikers over de Gamssteig naar de pittoresk gelegen Wildseelodersee op een hoogte van zo’n 2.000 meter. En ook het beginpunt voor de legendarische klettersteig Henne is met de mountainbike makkelijk en zonder al te veel moeite bereikbaar.

Trailcenter Gurgltal: trails voor beginners over een lengte van 4,5 kilometer
In de outdoorregio Imst ontstaat onder de naam Trailcenter Gurgltal een nieuw mountainbike-terrein. De bouw begon eind maart en vanaf de zomer van dit jaar kunnen beginners over makkelijke trails met een lengte van 4,5 kilometer fietsen.
www.imst.at

Gecertificeerde routes voor gavelbikers in de outdoorregio Imst
De steeds populairder wordende gravelsport is een combinatie van mountainbiken en wielrennen. Fietsers rijden zowel over verharde wegen alsook over onverhard terrein: zolang het maar leuk is. De outdoorregio Imst biedt voor gepassioneerde gravelers vanaf deze voor het eerst vier gecertificeerde gravelbike-routes aan die over asfalt- en grindwegen naar een van de landschappelijke hoogtepunten van de regio leiden.
www.gravelbike.tirol

Ötztal: Schtirggar Line & nieuw MTB-parcours © Ötztal Tourismus

KLIMMEN

Hall-Wattens: nieuwe klettersteig bij de Glungezer
De klettersteig bij de Glungezer werd door de Alpenvereniging Hall in Tirol volledig gesaneerd en uitgebreid. De vanaf 2022 toegankelijke klettersteig is ook voor beginners geschikt en biedt een fantastisch panorama over het Inntal en de omliggende bergen. De makkelijke steig loopt boven de Zirbensee langs tot aan de Glungezerhütte en werd voorzien van spannende stations rond de sage van de reus van de Glungezer.

Wipptal: nieuwe multipitch routes in de Stafflacher Wand

In het bergbeklimmersdorp St. Jodok in het Wipptal werd het klimgebied bij de zonnige Stafflacher Wand uitgebreid met enkele multipitch routes. Vanaf deze zomer wachten nu vijf multipitch routes met moeilijkheidsgraden tussen 3 en 7 en tot wel elf touwlengten per route op alpine klimmers. Het beginpunt voor de routes ligt ongeveer 300 meter ten oosten van het beginpunt van de Peter Kofler klettersteig en de twee langere routes eindigen bij een bergtopkruis met een bank om uit te rusten. Een drytooling-oefenterrein completeert het aanbod.
www.wipptal.at

Nieuwe multi-steken in de Stafflacher Wand © Senfter Thomas

GEZIN

Spoggolino: langste kogelbaan van de Kitzbüheler Alpen
In het Alpinolino Westendorf, het alpine ontdekkingspark op het belevenisterrein van de Talkaser (1.770 m) in Westendorf, draait alles om plezier en avontuur. Voor de zomer van 2022 wordt de kogelbaan “Spoggolino” verlengd en is dan de langste kogelbaan van de Kitzbüheler Alpen. De makkelijke wandelroute rond de Choralpe garandeert plezier voor het hele gezin.
www.kitzbueheler-alpen.com/de/bri/touren/spoggolino.html

Hexenwasser Söll: nieuw kippeneimuseum “Eilight”
Kleine avonturiers kunnen zich in de zomer 2022 in het belevenispark Hexenwasser Söll in de Simonalm verheugen op een nieuwe highlight. In het kippeneimuseum “Eilight” komen kleine en grote bezoekers alles te weten over de geheimen van het kippenei: wat was er eerst – de kip of het ei? Er valt heel wat te ontdekken!
www.hexenwasser.at

“Gschnitzy & Gossy”: nieuwe themawandeling in het Wipptal
Op een twaalf kilometer lange themaroute vertellen de twee waterdruppels Gschnitzy & Gossy op de nieuwe “Wasserweg Gschnitztal” spannende verhalen en wetenswaardigheden rond het thema water. Kleine avonturiers volgen de druppelvormige bewegwijzering vanaf Steinach of Trins langs de Gschnitzbach naar het dal tot aan het restaurant Feuerstein bij Mühlendorf. Onderweg zijn twee avontuurlijke speeltuinen te vinden. De officiële opening van de route staat voor juni 2022 gepland.
www.wipptal.at

“Gschnitzy & Gossy”: Nieuw themapad in het Wipptal © TVB Wipptal

NATUUR

Natuurpark Karwendel: nieuw kijkstation voor wilde dieren & gemeente-uitbreiding
Langs de populaire wandelroute Hinterhorn- & Walderalm is in de buurt van de onlangs uitgebreid gerenoveerde Hinterhornalm vanaf komende zomer een nieuw observatiestation voor wilde dieren te vinden. Het station biedt de kans om de dieren van het Natuurpark Karwendel, bijvoorbeeld gemzen, marmotten of steenarenden, in de vrije natuur te observeren. Ter plaatse vinden bezoekers naast nuttige informatie over het natuurpark en de dieren die er wonen ook een verrekijker van Swarovski Optik.
Nieuw is ook het besluit van de landsregering van Tirol om het natuurreservaat Arnspitze in het Natuurpark Karwendel te integreren. De gemeente Leutasch in de Olympiaregio Seefeld wordt zodoende een Natuurparkgemeente. Het totale oppervlak van het natuurpark wordt hierdoor met 11,5 km² tot 739 km² vergroot.
www.karwendel.org

CULTUUR

TOP Mountain Motorcycle Museum: heropening met uitgebreider aanbod
Begin 2021 stond het TOP Mountain Motorcycle Museum langs de Timmelsjoch Hochalpenstraße in lichterlaaie en werd bijna volledig verwoest. Na de heropbouw in recordtijd is het hoogstgelegen motormuseum van Europa nu na enkele maanden heropend – groter, informatiever en avontuurlijker dan ooit. Bezoekers staan spannende motorverhalen, historische motoren en een afwisselend, deels interactief programma te wachten op een hoogte van 2.175 meter.
www.crosspoint.tirol

Gurgl Carat: nieuw congres- en evenementencentrum in Obergurgl
Midden in het centrum van Obergurgl ligt het nieuwe congres- en evenementencentrum Gurgl Carat. De buitengewone architectuur in de vorm van een diamant, de moderne techniek en het flexibele ruimteconcept bieden vergaderruimte op het hoogste niveau en met de modernste standaard. Conferenties, vergaderingen, workshops, concerten, kunstexposities en meer voor tot wel 500 personen kunnen in Gurgl Carat worden georganiseerd. Tot de exploitanten behoren naast Ötztal Tourismus de universiteit van Innsbruck en de gemeente Sölden.
www.gurgl-carat.com

Gurgl Carat: nieuw congres- en evenementencentrum in Obergurgl © WRS

MOBILITEIT

Ötztal: verbetering van het streekvervoer & de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s
Om het gebruik van het streekvervoer verder te stimuleren, rijden de bussen in het Ötztal nu zeven dagen per week elk half uur. Door de uitgebreidere dienstregeling van de bussen is niet alleen de aansluiting op de treinen van de ÖBB in het station in het Ötztal verbeterd. De bussen zijn tevens allemaal voorzien van nieuwe, moderne en eenvoudig te beladen fietsaanhangers die gratis kunnen worden gebruikt. Moderne bagageaanhangers bij de bussen van de Ötztaler Verkehrsgesellschaft maken bovendien een comfortabel transport mogelijk. Ook de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s werd uitgebreid: vanaf nu zijn tussen het station in het Ötztal en Sölden/Zwieselstein 17 locaties met een snellaadsysteem en normaal laadsysteem beschikbaar.
www.oetztal.com

TVB Alpbachtal: Reintalersee in Kramsach wordt voor iedereen barrièrevrij beleefbaar
Pas onlangs ging de eerste schop in de grond voor het project “barrièrevrije Reintalersee” in de regio Alpbachtal. Naast een route die voor gezinnen met kinderwagens en voor lichamelijk gehandicapte personen toegankelijk moet worden gemaakt, staan ook pauzeplaatsen en een barrièrevrije toegang tot het meer op de planning. Voor mensen met een handicap wordt bovendien een bewegingspark met therapeutische stations gebouwd. In dit bewegingspark zullen ook voor minder valide kinderen enkele stations worden geplaatst – onder andere een barrièrevrije rolstoelschommel, trainingsstations en een carrousel voor rolstoelgebruikers.